Jak se vyrábí televizní přenos?

Le Gruyère AOP European Curling Championships 2017

Přenosy z curlingových zápasů vytváří tým WCTV (televizní štáb Světové curlingové federace).

Je jasné, že základem jsou kameny v hale. Ty jsou tří druhů: kamery, které snímající celou plochu jsou umístěné na tribuně nad trenéry, kameramani mezi dráhami a kamery u stropu nad středem kruhů:

DSC 7243 1
Televizní platforma nad trenéry a novináři
DSC 7233 2
Kameramani mezi dráhami. Ještě k nim patří asistenti, kteří pomáhají srovnat kabely
DSC 7230
Kamera nad středem kruhů

Všechna data míří do televizního kamionu, ve kterém se z nich vytváří veškerý přenos. V Sankt Gallenu je zaparkovaný hned před vstupem do lerchenfeldské haly:

DSC 7225
Televizní truck je ten větší vpravo. Druhý kamión funguje jako sklad televizního vybavení. Vlevo za nimi je ještě schována dodávka se satelitem.

Hlavní postavou je samozřejmě režisér. Ten dává kameramanům pokyny kam si stoupnout a hlavně vybírá, který záběr a kdy půjde do vysílání.

DSC 7157 2
Režie a statistika

Režisér (na fotce je uprostřed) sleduje záběry a vybírá ty nejlepší záběry. Všechny kamery mají čísla a režisér tak hlásí pokyny jako „Připravit dvojku. Pustit dvojku.“ Podle nich jeho kolega po pravé ruce mačká jednotlivá tlačítka a fyzicky tedy ovládá přenos. Na režisérům pokyn zapíná a vypíná i statistické údaje, předěly, pouští opakované záběry a podobně. Po levé ruce režiséra sedí dáma, která má na starosti kontakt se statistikou a sleduje průběh všech zápasů a režisérovi hlásí, že si blíží konec endu na nesledované dráze, aby se mohl rozhodnout, jestli tam pošle kameramana.

Statistické údaje a výsledky se hlásí tomuto člověku, který sedí v druhé řadě. Ten je zadává do systému a tvoří všechny grafické prvky na obrazovce.

DSC 7164 2
Grafika

V další sekci kamiónu jsou dva, kteří tvoří opakované záběry:

DSC 7159 2
Opakované záběry

Naproti nim sedí další dvojice, která vybírá tzv. highlights, tedy ty nejlepší kameny.

DSC 7160 2
Highlights

Na tyto pracovníky navazuje ještě jeden, který u běžného počítače skládá všechna data do balíčků, která se posílají jednotlivých televizím.

V oddělené části sedí další dvojice, která se stará o barevnost všech záběrů. Používají se různé kamery z rozličných úhlů, tudíž jsou v jejich obrazech drobné rozdíly, které se tady srovnávají. V podstatě probíhají úpravy sytosti, jasu a barevnosti. Smyslem je, aby měl divák pocit, že všechny záběry vypadají stejně:

DSC 7161 2
Barevnost

Poslední část kamiónu je věnována akustice. Opět dvojice lidí zde pracuje na tom, aby byly ve správnou chvíli zapínány a vypínány mikrofony jednotlivých hráčů a zároveň je upravují vůči sobě a vůči ruchům, které snímají mikrofony v hale. Ty jsou ukryté v pěnovém okraji dráhy!

DSC 7162 2
Audio
DSC 7163
Pohled z zvukové kabiny přes režii na pracovníky, kteří tvoří opakované záběry. Za další vnitřní stěnou sedí lidé upravující barvy

A takto to vypadá přímo v akci:


V Plzni při světové Olympijské kvalifikaci bude curling natáčet i Česká televize, která bude mít vlastní kamión a další vybavení. Díky tomu budou všechny zápasy českých týmů přenášeny v ČT (kromě jednoho proti Itálii). WCTV bude sledovat ostatní dráhy dle zájmu jiných zemí.

Partneři českého curlingu

Zlato z Prague Trophy putuje do Číny, nejlepšími Čechy byli Paulovi

12. 4. 2024

Paulovy čeká poslední turnaj před mistrovstvím světa, zahrají si Prague Trophy

4. 4. 2024

Junioři a žáci mají za sebou první část MČR

27. 3. 2024